شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Fri 3 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
معرفی تکنولوژی دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۳:۴۴:۲۲مترجم: محمد صادق امینی

.
ربات ماهی؛ تکنولوژی جدید شرکت‌ها برای کنترل اعماق دریا

باشگاه خبری فراساحل: فاجعه انفجار سکوی دیپ واتر هورایزون که در سال 2010 میلادی در خلیج مکزیک روی دارد هر چند با موفقیت شرکت انگلیسی بی پی در مسدود نمودن چاه ماکاندو به پایان رسید، ولی نگرانی‌ از تکرار حوادثی مشابه در آینده، به انگیزه قدرتمندی برای توسعه نسل جدیدی از ربات‌های فراساحلی تبدیل شده که نقش مهمی در مقابله با حوادث مشابه در آینده خواهند داشت. در همین خصوص سایت اینترنتی "تکنولوژی دریایی" در گزارشی با اشاره به موفقیت بخش روباتیک دانشگاه انگلیسی اسکس (ESSEX) برای ساخت اولین ربات ماهی شکل می‌نویسد: به تازگی بخش روباتیک دانشگاه اسکس (ESSEX)، رباتی مکانیکی طراحی و آزمایش کرده است که کاملاً شبیه ماهی است و پوست آن نیز مانند ماهی‌های واقعی فلس مانند می‌باشد. این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه این ربات مجهز به انواع گوناگونی از حسگرهای پیشرفته است، می‌افزاید: با توجه به حسگرهای شیمیایی پیشرفته و حساسی که بر روی این ربات تعبیه شده‌ است، می‌توان از آن برای آزمایش سطوح اکسیژن در آب، نشت نفت از کشتی‌ها به داخل آب، پیدا کردن لکه‌های نفتی و سایر آلاینده‌های زیست محیطی که وارد آب می‌شوند استفاده کرد.

سایت تکنولوژی دریایی در ادامه گزارش خود با اشاره به اینکه اطلاعاتی که از این ربات به دست می‌آید می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد، تصریح می‌کند: این ربات ماهی، که تقریباً 1/5 متر طول دارد و بمنظور مقاومت بیشتر در تحمل فشار آب و جریان‌های آبی، بزرگتر از نمونه‌های مشابه ساخته شده است، از سرعت 1 متر در هر ثانیه برخوردار است  که می‌تواند اطلاعاتی را که جمع آوری کرده است از طریق تکنولوژی بدون سیم (Wi-Fi) به ساحل منتقل نماید. این در حالی است که این ربات می‌تواند با استفاده از همین تکنولوژی با مرکز هدایت ربات ارتباط برقرار نموده و اقدام به شارژ باطری‌های خود نماید.

در این گزارش همچنین با اشاره به اینکه با اطلاعات بدست آمده از این ربات می‌توان نقشه‌هایی 3 بعدی از محل آلودگی آب تهیه نمود، آمده است: هنگامی که اطلاعات کافی جمع آوری شد، این ربات ماهی‌ها به سطح آب می‌آیند و با استفاده از تکنولوژی Wi-Fi اطلاعات جمع آوری شده را به مرکز کنترل ارسال می‌کنند و با تجزیه و تحلیل این اطلاعات، برنامه‌ریزان می‌توانند برنامه عملیاتی مناسبی جهت جلوگیری از سرایت آلودگی به دیگر نقاط تهیه نمایند.

این گزارش در انتها با اشاره به هزینه 29 هزار دلاری ساخت این ربات، می‌نویسد: نتایج بدست آمده از تست این ربات در نقاط مختلف دریا نشان داده است که این ربات‌ها می‌توانند نقش بسیار مهمی در کنترل و نظارت بر تجهیزات و تأسیسات میدان‌های نفت و گاز در دریا و مخصوصا در آب‌های عمیق ایفا نمایند. این در حالی است که این ماهی‌ها به آسانی در تورهای ماهیگیری گرفتار نمی‌شوند و سیستم‌های جهت‌یابی داخلی که در آن تعبیه شده‌، از برخورد آن‌ها با قایق‌ها، کشتی‌ها، صخره‌ها، ماهی‌ها و سایر موانع جلوگیری می‌نماید.



  کد خبر : 85
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
  مترجم: محمد صادق امینی

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :